Steen & Stoffer af Bill Watterson

Tegneseriestriben Calvin and Hobbes hører til blandt vores absolutte favoritter.

William B. Watterson II blev født 5. juni 1958, og han skabte tegneserien Calvin and Hobbes.

På dansk kender vi den herhjemme som Steen og Stoffer.

Startede som politisk tegner

Efter at have studeret statsvidenskab blev Bill Watterson ansat på Cincinnata Post som politisk tegner, men han blev hurtigt afskediget fra jobbet.

I stedet skabte han sin egen daglige avisstribe om Steen & Stoffer.

Her følger man den unge Steens fantasifulde og humoristiske udskejelser sammen med den energiske og sarkastiske tøjtiger, Stoffer.

Steen ser Stoffer som en levende tiger, mens alle andre ser ham som et udstoppet tøjdyr. I tegneseriens univers er tøjtigeren Stoffer naturligvis levende, men det er bare ikke alle, der forstår det.

Avisstriben blev trykt fra 18. november 1985 til 31. december 1995. På sit højdepunkt blev tegneserien bragt af mere end 2.400 aviser verden over.

Der er tillige solgt mere end 30 millioner eksemplarer af bøgerne.

Farverige forsider til et sprudlende univers. Foto fra redaktionens bibliotek.

Bag om serien

Striben foregår i et ikke nærmere defineret forstadsmiljø, og overordnet handler striberne om den 6-årige Steens fænomenale fantasi og hans venskab med tøjtigeren Stoffer.

Læserne følger makkerparret i deres fælles eventyr i en vidunderlige kombination af den voksnes viden og barnets verdensanskuelse af politiske og kulturelle emner.

Steen & Stoffer kendetegnes af intelligent humor og vittige sociale og politiske observationer, hvor ikke mindst Stoffer ofte tilføjer en spiddende, filosofisk kommentar.

Udover Steen og Stoffer møder man i serien hans forældre, skolelæreren Frøken Mortensen, Babysitteren Marlene, skolegårdens bølle Kurt, monstre under sengen og hans eventyr med tidsmaskiner, hans Transmogriffer og Duplikator.

Serien blev et stort hit, og Steen & Stoffer modtog to gange en Reuben Award fra National Cartoonists Society i kategorien Outstanding Cartoonist of the Year.

Bill Watterson har stærke antikommercielle holdninger og har levet nærmest isoleret fra offentlighedens søgelys, indtil han i 2023 vendte tilbage som tegner med fablen “The Mysteries”.

Værdifulde tegneserier

Steen & Stoffer er stadig populære, og det afspejles ikke mindst i priserne.

Både de danske og de udenlandske udgivelser er forholdsvis dyre som brugt.

Selv eksemplarer i mindre god stand og fra 2., 3. eller 4. oplag kan snildt koste 50-100 kroner. Det betydeligt mere end andre albumserier, hvor slitage og senere oplag typisk gør dem meget lidt værd for samlere.

Det er således en populær vare, og hvis du ser et brugt album i antikvariat eller en bogkasse på den lokale genbrugsmarked, så er vores råd, at du slår til.

Uanset hvad får du en af tegneseriehistoriens mest velfortalte og langtidsholdbare universer med hjem.

Den sidste stribe

I 1995 skrev Bill Watterson via sin forlægger til alle avisredaktører, der trykte striben:

“Jeg vil stoppe Steen & Stoffer ved afslutningen af dette år. Dette var ikke nogen nem beslutning, og jeg forlader arbejdet med vemod. Mine interesser har ændret sig, og jeg er overbevist om, at jeg har gjort, hvad der er muligt inden for stramme deadlines og små firkanter. Jeg ønsker at arbejde i et mere eftertænksomt tempo med færre kunstneriske kompromiser … At tegne denne serie har været et privilegium og en nydelse.”

Stribe nummer 3160, som var den sidste, blev bragt 31. december 1995.

Den viste Steen & Stoffer udenfor i nyfalden sne, hvor de glædes over verdens muligheder før de tager afsæt med slæden, mens Steen proklamerer: “Lad os udforske den.”

Vidste du dette om Steen & Stoffer?

På originalsproget er Calvin (Steen) opkaldt efter den schweiziske teolog Jean Calvin, mens Hobbes (Stoffer) er opkaldt efter filosoffen Thomas Hobbes fra det 17. århundrede.

Stoffer overfalder ofte Steen og hopper oven på ham, når Steen kommer hjem fra skole, fordi han har savnet ham så meget.

Stoffer er førstetiger i Steens træhusklub G.I.S.P. (Godkender Ikke Slimede Piger) og elsker tunmadder.

Vi læser Bill Watterson som en tegner og forfatter, der på mesterlig vis kombinerede billeder og ord til mesterværker om tilværelsen.

Han er et bevis på, at stor fortællekunst også findes i tegneserier.

Billedet i denne artikel er en del af vores samling af tegneserien. Vi købte ALT på dansk og sidenhen det meste på engelsk også.

Mere viden om serien

Wikipedia om Calvin & Hobbes